30 april 2012

Retuschering.


Blir så extremt less på alla sönderretuscherade reklambilder. Vill använda nelly.com som skräckexempel. Det är så fruktansvärt fult. Titta väldigt noga på de här benen. VEM ser ut så? Ingen. Okej då, kanske 0,1 procent av befolkningen varav 99% av dessa har en osund vikt. Jag är väldigt smal, och mina lår snuddar ändå varandra om jag står med fötterna ihop. Man kan så uppenbart se hur de har photoshoppat linjerna längs insidan av benen. Jag blir fruktansvärt förbannad för det finns ingen anledning att ta dessa vackra modeller och retuschera dem till oigenkännlighet. Titta på huden t.ex. Det ser mer ut som en skyltdocka än som en människa för att de retuscherat så hårt! Om jag var reklammodell skulle jag vara heligt förbannad på att jag inte ens fick se ut som mig själv på bilderna! Varför ens använda modeller då? Använd skyltdockor på en gång istället. Detta bildmanipulerande främjar definitivt ett osunt ideal och det är dessutom jättefult att retuschera bilder på människor så att de ser ut att vara gjorda av plast. Dessa jeansbilder t.ex. gör ju att tjejerna ser helt hjulbenta ut! Jag ser hellre bilder som åtminstone liknar riktiga människor. Sjukt dåligt, nelly.com, med flera företag.

Tacka vet jag kampanjer som denna, Doves campaign for real beauty,
där kvinnorna får ha en personlighet och se ut som människor.
Tänk om fler företag kunde göra sånt!
MYCKET vackrare alla dagar i veckan!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar