22 augusti 2012

Civilkurage och goda gärningar

Civilkurage är ett ord som känns lite bortglömt, men det är så oerhört viktigt. Och att bry sig om sina medmänniskor blir aldrig omodernt, även om det känns som att många har gett upp att orka bry sig.

Jag blir alltid lika glad när jag ser någon göra något för en främmande medmänniska. När folk gör goda gärningar helt enkelt. Så där så att man själv får skämmas lite för att man inte var den som gjorde det först. T.ex. en sen natt när det satt en jätttefull kille på tunnelbanestationen. Han hade spytt på golvet och höll på att somna sittande. Många gånger har jag varit den som gått fram till för fulla personer som jag sett vara på väg att somna och frågat hur läget är osv. Den här gången tvekade jag för jag var så himla trött och jag hade ingen lust att gå i närheten av spyan. Medan jag stod och tänkte på hur jag skulle göra så kom det fram ett par som var nåt år äldre än mig och frågade killen hur han mådde. De gav honom läsken de hade med sig, stöttade honom på tunnelbanan och hjälpte honom när de gick av.

Eller som den gången när en hemlös tiggde på tunnelbanan och kvinnan som satt mittemot mig gav honom en femtiolapp. Hennes lilla dotter sa något i stil med "oj, vad mycket pengar" och mamman sa bara att ja, då kanske han kan slippa gå runt ett tag och får sätta sig och äta istället.

Sedan måste jag ta upp exemplet igen med de två tjejerna som satt vid Slussen och delade ut pannkakor som de stekt på ett trangiakök. Vilken underbar sak att göra, helt spontant!

Sådana handlingar gör mig varm i hjärtat och ger hopp om mänskligheten!

Och just civilkurage är så klart livsviktigt. Så många gånger man kan göra så stor skillnad genom att se och våga agera, även när det blir obehagligt. Självklart ska man inte vara dumdristig och försöka stoppa slagsmål på egen hand (säger jag som alltid brukar ställa mig mitt emellan killar på krogen om jag ser att det är bråk på G. En hand på varderas bröst, titta dem i ögonen och säga åt dem att lugna sig. Hittills har det alltid funkat, eller så har deras kompisar ryckt tag i dem.). Men ring polisen, ta hjälp av andra människor som är runt dig, våga AGERA! Samma sak om någon verkar sjuk eller skadar sig, gå dit och fråga om du kan hjälpa till! HLR t.ex, alla borde kunna det för det kan vara livsavgörande! (Det gäller mig också, borde verkligen gå en kurs och uppdatera mina kunskaper.)

Att vara en god medmänniska är viktigt inte bara runt dina vänner utan också gentemot främlingar. Kasta blygheten och rädslan och våga hjälpa. Det kan vara du som behöver hjälp nästa gång.



XoXo / Linn

2 kommentarer:

  1. Du har en sån härlig blogg Linn! Skriver bra och intressanta inlägg. Grattis till Kulturama också.. såg nånstans att du börjat där! :) Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket Malin! Japp, jag börjar idag! Det ska bli så roligt! Hoppas allt går bra för dig också med musiken och annat! Kramar! / Linn

    SvaraRadera