9 augusti 2012

Ledig dag och böcker att läsa.

Duktig flicka! Idag har jag sökt heltidsjobb som kontorskoordinator inför hösten, ringt expeditionsansvarig på ett av mina nuvarande jobb, bokat tandläkartid (kl. 9 på måndag, sjukt dum tid kom jag på med tanke på söndagarnas pubkvällar!) lagat pannkakor (med mammas hemlagade sylt, mums!) preliminärbokat in en modellcasting och såklart sökt till Kulturamas audition den 14:e augusti. Dessutom har jag hunnit ta en riktigt lång sovmorgon och läst en massa. Nu ska jag laga mat, ta en långpromenad, sjunga lite, ta ett bad och pyssla om mig själv. Är vädigt glad över att jag inte planerat in något idag utan bara varit hemma och fått undan lite som behövde göras och njutit av en ledig dag i mitt eget sällskap! Jag som är en så uppvarvad själ har verkligen börjat inse att jag måste hitta medel för att stressa av och kunna kontrollera min stress när den uppstår.

En bild från kajen i Umeå, tagen i söndags innan
 jag skulle resa tillbaka till Stockholm.
En sak som är bra är att jag har börjat läsa massor igen! Jag som älskar att läsa! Här kommer några boktips:

Eat Pray Love av Elizabeth Gilbert, min senast lästa bok, som påverkade mig på ett positivt sätt. Den handlar om författarens resa genom Italien, Indien och Indonesien, i jakten på njutning, andlighet och balans. Genom att läsa boken började jag själv har för relation till och hur jag ser på Gud, ett ganska stort steg för en typisk "jag tror inte på Gud, jag tror på Något"- svenska med kristen men ickereligiös bakgrund. Kuriosa är att Liz Gilbert tidigare skrivit krönikor om sin tid som bartender i New York. Dessa blev sedan en film - Coyote Ugly.

Den hungriga prinsessan av Catharina Herrström är ett måste att läsa! Den handlar om att hitta livsglädjen och att våga vara modig och "för mycket" som kvinna.

Serien om barnmorskan Cecilia Lund av Katerina Janouch är kanske inget jag kan identifiera mig i riktigt, jag har ju varken karriär eller familj. Men trots det så engagerar böckerna väldigt! Katerina Janouch skriver väldigt bra tycker jag.

Sedan måste jag såklart återigen nämna min idol Katarina Wennstam (Många Katarinor här märker jag!) Hennes romaner Smuts, Alfahannen och Dödergök är samhällsskritiska, välskrivna och sååå bra! Och har man inte läst Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman så är det dags att ta tag i saken. De borde vara obligatorisk läsning i högstadie/gymnasieskolan.

Det finns också två män som inspirerat mig mycket, författarduon Roslund & Hellström. Läs alla deras böcker! Deckare med så mycket mer än bara spännande historier. Box 21 berörde mig verkligen.

Ha en fortsatt skön sommar, läs, ät och njut! 

XoXo /Linn

1 kommentar:

  1. Behövde verkligen de där boktipsen! :)

    SvaraRadera