18 augusti 2012

Utvik VS. Pin-Up

Häromdagen fick jag ett intressant erbjudande. Jag hängde med några från jobbet och deras kompisar. En kille, visade det sig, jobbar på Slitz. Han erbjöd sig att fixa in mig för en plåtning. Han hävdade att det skulle vara bra för min karrär, oavsett vilken karriär jag ville ge mig in i. Mitt svar var nåt i stil med "Jag tror inte jag passar i Slitz, jag har inte tio kilo silikon i tuttarna".  

Jag var sedan naturligtvis tvungen att gå in på Slitz hemsida och spana in lite bilder, bara för att se om mina fördomar om utvikningsbrudar stämde. De stämde bara alltför väl, tyvärr. Samtliga brudar var extremt storbystade, plåtade i extremt lite kläder (om ens några) i överdrivet sexiga positioner och helt sönderretuscherade. Helst blekta blondiner i åldern 18-23 för att lägga till ännu en klyscha. Frågorna i intervjuerna var gärna på temat fester, sex och typ "oj, wow, jobbar du med annat också?"

Jag tänker inte fördöma en tjej för att hon viker ut sig, men jag hoppas att den bruden är väldigt säker på vad hon gör och varför och kan stå för de ideal hon då representerar. Jag känner starkt att det inte är något för mig att posera i en herrtidning. Däremot har jag inga som helst problem med att plåtas, eller för den delen ställa mig på scen, endast iförd lika små underkläder.

Så vad är egentligen skillnaden på "Glamourmodeller" och "Pinuppor"? Förutom några kilo silikon då. För mig handlar det mycket om forumet. Slitz är helt enkelt inte ett forum där jag vill synas. Jag har ingen lust att visa min upp kropp på med det enda målet att män ska tycka att jag är sexig och köpa en tidning för att titta på mig. Är jag en kvinna som inte har några andra intressen i livet än att festa och framställa mig själv som ett sexobjekt? Nej, så därför vill jag inte gärna låtsas vara en heller.

Jag vill inte representera de värderingar som bilderna i Slitz sänder ut. En sexig kvinna ska tydligen vara smal, ha långt hår, jättestora bröst och vara väldigt utmanande. Bilderna är gravt retuscherade, det är knappt att man känner igen tjejerna. Slitz säger tydligt till män "det här idealet ska du åtrå" och tydligt till kvinnor "såhär ska du vara för att vara sexig". Inga stereotyper och skeva ideal här inte! Dessutom tycker att det är så fruktansvärt ointressant med bild efter bild på tjejer som ser exakt likadana ut, är retuscherade till oigenkännlighet och visar noll personlighet. Och vulgärt är inte lika med sexigt i min värld.

I burlesk och pinup hittar du kvinnor av olika storlek och utseende med olika byststorlekar och det finns en större variation i uttryck! Hela tanken bakom är annorlunda också. Det handlar inte om att hetsa upp män utan om att göra snygga, sensuella, bilder. För mig är retro pinup classy, snyggt och sexigt. Om jag klär av mig för en pinup-plåtning sker det på mina villkor och jag gör inte sådant som jag inte känner mig bekväm med. 

Sedan förstår jag att andra har andra åsikter om vad som är sexigt och inte och om huruvida utvik är bra eller dåligt. Men jag har inte förståelse för den sjukt skeva bild som tidningar som t.ex. Slitz sänder ut och om jag vek ut mig så skulle jag förvisso inte se ut som den typiska Slitz-bruden, men jag skulle på något sätt säga att jag tycker att Slitz (och liknande tidningar) är helt okej. Och det kan inte jag stå för.




VS.


Foto: Mattias Lönneborg



XoXo / Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar