3 oktober 2012

Striptease VS. Burlesk.

Jag har tidigare skrivit en inlägg om Utvik VS. Pinup och har länge tänkt skriva ett om Burlesk/Striptease också. Nu när jag ändå är sjuk och hemma idag tänkte jag passa på att ta mig tid att berätta om vad jag tycker är skillnaden på dessa två! Detta lär bli en uppsats, och förhoppningsvis ett välskrivet inlägg. Jag är väldigt passionerad i den här frågan!

Vi börjar med en sammanfattning av burleskens historia. Om man slår upp ordet burlesque finns tre betydelser:
1. A literary or dramatic work that ridicules a subject either by presenting a solemn subject in an undignified style or an inconsequential subject in a dignified style. See Synonyms at caricature.
2. A ludicrous or mocking imitation; a travesty.
3. A variety show characterized by broad ribald comedy, dancing, and striptease.

Burlesk var alltså från början satir. Jag skulle vilja peka ut några viktiga händelser i burleskhistorien.

1868 klev Lydia Thompson och hennes British Blondes upp på scen i New York iklädda tights. Skandalöst! Och en succé. De mixade komik, satir, cross-dressing, sång, dans m.m. och skapade varietéshower som var mycket populära. Detta var början till burlesken som underhållningsform i Amerika.
Lydia Thompson
1893 uppträdde Little Egypt på Chicago World's Columbian Exposition. Termen Belly Dancing fanns inte då, istället kallades hennes dans Hochee-Cochee eller "Shimmy and shake". Vågade höftrörelser, skakande och bar hud. Stilen blev snabbt kopierad och Hootchy Kootchy- dansen var född.

Little Egypt
I Europa hade vi Can-Can-dansen och var betydligt mer vågade, men i USA var tiderna annorlunda. Bröderna Minsky, inspirerade av Parisiska Folies Bergére och Moulin Rouge, gjorde från mitten av 1910-talet stor succé med sina burleskshower. Dessa kallades "Leg show", "Burleycue, "Bawdy show" eller helt enkelt "Burlesque" och marknadsfördes som "Burlesque as you like ut - The Poor Man's Follies - Not a Family Show". Showerna innehöll en mix av komiker, musik och dansöser.

Minsky's
Samtidigt gjorde Ziegfield Follies populära Broadwayshower med dansande chorus girls och olika element av lättklädda dansöser och Tableaux Vivants, stillastående "scener". Dessa shower var dyra och ansågs vara konst. Nakenhet Uptown ansågs inte lika upprörande som nakenhet Downtown. Minsky's och deras dansöser blev många gånger ställda inför rätta för föragelseväckande beteende.

Ziegfield Follies
Hur själva stripteasen började finns det många historier om. En av de mer vedertagna handlar om Mae Dix, en av Minkys dansöser. Hon hade uppträtt i en klänning med avtagbar vit krage och ärmar och när hon skyndade sig av den varma scenen kastade hon av sig kragen, utan att vara medveten om att publiken såg detta. Publiken började applådera och hon gick ut igen för att tacka, utan kragen. Publiken jublade och hon tog av sig sina ärmar, lämnade dem på scenen och gick av. Publiken blev vild och applåderade ut henne igen. Hon improviserade en dans, knäppte upp några knappar och gick av för sista gången. Detta är Minsky's version av hur stripteasen började, men det finns många andra. Hur den nu började så hade den kommit för att stanna.

Stripteasen utvecklades och förfinades. Sally Rand blev berömd för sin fan dance, ett än idag vanligt nummer inom burlesk. Hon dansade till synes helt naken bakom ett par stora "fans" av fjädrar. "Tease" blev viktigt, det gällde att hela tiden få publiken att vilja ha mer. De bra burleskdansöserna var väldigt skickliga, de hade en bra "strut" (gång), var sensuella, visste hur mycket de skulle ta av och inte och när de skulle ta av det, och de var komiska. Ta till exempel Gypsy Rose Lee, "The Intellectual Stripper", en av Minsky's stjärnor. Hon kunde prata sig igenom ett helt nummer, knappt ta av mer än en handske, och ändå lämna publiken helt vild.

Sally Rand
Gypsy Rose Lee - "The Intellectual Stripper"


Andra burleskdansöser, som Jennie Lee, var fantastiska på tassel-twirling, (att snurra på tofsarna som täcker bröstvårtorna). De stora stjärnorna hade sina egna gimmicks som var speciella just för dem. Det fanns dansöser med tränade djur i sina nummer, dansöser som badade i stora genomskinliga badkar etc! Påkostade kostymer med paljetter, fransar och fjädrar, g-string, tassles och vågade höftrörelser var typiskt för de flesta burleskdansöser.

Jennie Lee - "The Bazoom Girl"

Burlesken var en populär underhållningsform under depressionen när massorna behövde fly verkligheten men inte hade råd med dyr Broadwayunderhållning. Burlesk var stort i USA in på 50-talet, dock inte så mycket i New York där det blivit förbjudet under 40-talet. När TV:n kom fick liveunderhållningen allt mer konkurrens. På 60-talet började Go Go-dansöser ta över allt mer, sedan kom porren och strippklubbar med nakna tjejer som dansade runt en stång. Burleskens storhetstid var över.

Inte förrän i mitten av 90-talet började intresset vakna till liv igen i USA. Dansaren Jennie Lee hade en privat samling av föremål och en dröm om att starta ett burleskmuseum och en burleskskola. Hon köpte en farm i Californiens öken men gick bort i bröstcancer innan allt hann färdigställas. Hennes änkling och burleskkollegan Dixie Evans startade år 1990 The Exotic World Burlesque Museum.

Det skulle komma att växa. Fler och fler började intressera sig för burleskens estetik under sent nittiotal och det kom fram entertainers som återskapade den. Störst av alla blev förstås Dita von Teese. Det är mycket tack vare henne som burlesk börjat bli välkänt även bland oinvigda. Hon representerar en väldigt klassisk stil, klär sig i vintage och har en erotisk och glamorös burleskstil med korsetter, hundratals swarovskikristaller, enorma feather fans etc. Mest känd är akten där hon badar i ett martiniglas.

Dita Von Teese

Dita  von Teese- Cointreauversial

Dita von Teese show i LA

Men den nya burlesken är så mycket mer! Det finns de som gör väldigt komiska akter, en del gör mer teater än dans. (Kolla in Miss Indigo Blue på Youtube, hon är expert på ansiktsuttryck!) Det finns de som blandar in nycirkus (Kolla in Roxi D'lites nummer Runaway bride!) Det finns de som är galna  dansare (kolla in Perle Noire ) de som är sensuella (kolla in Michelle L'Amour). Det finns akter med crossdressing, det finns boylesque (Kolla in Evil Hate Monkeys nummer Prima Primate!) Det finns nummer med mycket politiska budskap och politisk satir och häcklande (kolla in Imogen Kellys nummer Marie Antoinette) och så vidare. Variationen är enorm och det finns så många begåvade burleskartister!

Idag är The Exotic World Burlesque Museum enormt och Burlesque Hall of Fame Weekend, som nuförtiden håller till i Vegas, är världens största burleskevent. Här möts unga nya talanger med de som ännu finns kvar av de gamla stjärnorna. Varje år kröns en Reigning Queen of Burlesque och att vinna Miss Exotic World är den finaste titel en burleskartist kan få.

Årets Reigning Queen of Burlesque - Imogen Kelly

Så, om jag då ska återknyta till inläggstiteln. Modern striptease uppkom ur dåtidens burlesk. På nittiotalet började intresset för burlesk som den såg ut back in the days att växa fram och en ny generation av burleskartister började dyka upp.

För alla som läst och tittat på bildena och klippen jag lagt upp så är den första skillnaden på burlesk och modern striptease förhoppningsvis ganska uppenbar - I burlesk är man aldrig helt naken. Standard är g-string och tassels /pasties som täcker bröstvårtorna.

Skillnaden ligger också i utförandet. Kostymerna ser helt annorlunda ut, allt är påkostat och fullt av glamour och gjort för att skapa en bra show. Dansrörelserna är förvisso ofta liknande men i burlesk är uttrycket annorlunda. Visst kan man gå ut och vara supersexig, visst kan man visa mycket hud och göra vågade rörelser. Men inte för att tilfredställa någon man utan för att ta plats som kvinna, visa upp sig och vara stolt över sin kopp, underhålla utan att för den delen bli ett objekt. Jag skulle till och med vilja kalla burlesk för feministisk striptease och vi är många som ser oss som feminister som sysslar med burlesk. Burlesk innehåller ironi, humor, charm och självdistans på ett sätt som jag anser att modern striptease saknar.

Överdådiga kostymer och props hör till burlesk. Immodesty Blaize.

Den kanske största skillnanden är tanken bakom. Striptease är en service. Det handlar om att sälja sin kropp, förvisso inte på så sätt att man måste ta emot beröring, men man säljer visionen av sin kropp som ett objekt. Burlesk är en show, underhållning. Vi är artister på en scen. Vi utformar våra nummer själva. Vi skapar kostym, koreografi, väljer musik och vi är fria att uttrycka oss politiskt och visa att det är okej att vara sensuell och ta plats som kvinna. Vi jobbar hårt och lägger ut pengar på att få allt så som vi vill ha det. Helt enkelt för att vi älskar det vi gör!

Självklart finns det likheter mellan burlesk och modern striptease, båda är ju striptease, men jag ser skillnaderna helt klart och jag vet varför jag älskar burlesk men har svårare för att gå på en "vanlig strippklubb" och känna att det är ok att jag betalar för att någon annan ska "tvingas" objektifiera sig.

Jag tror att alla som besökt en strippklubb eller en burleskklubb kan se de skillnader jag ser, även om allt förstås har olika sidor och vinklar och jag skulle kunna prata om detta hur länge som helst. Jag menar inte på något sätt att jag tycker att det är fel att vara en "vanlig strippa", jag tycker isådanfall att det är fel att betala för en kvinnas kropp. Alla gör sina egna val, det här är min synvinkel. Jag vill också poängtera att jag inte på något sätt pratar om Poledance nu, utan om striptease på typiska strippklubbar. Det ska bli spännande att se om jag får någon medhållande eller motargumenterande kommentar på detta inlägg!

XoXo / Linn

Vill du veta mer om burlesk och dess historia? Här är några bra källor jag använt mig av! 

The Bare Truth...Stars of Burlesque from the 40's & 50's - Len Rothe (En bra bok med korta avsnitt om burleskhistorien, fullt med massor av bilder på dåtidens stjärnor)
Burlesque and the Art of The Teese - Dita Von Teese (En underbar, inspirerande burleskbok av Dita herself, full med fantastiska bilder. Vänder man på boken finns det även en del som handlar om fetischism. Rekommenderas!)
http://exoticworldthemovie.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/American_burlesque
http://en.wikipedia.org/wiki/Neo-Burlesque
http://en.wikipedia.org/wiki/Minsky%27s_Burlesque
http://en.wikipedia.org/wiki/Lydia_Thompson
http://en.wikipedia.org/wiki/Ziegfield_Follies

Det finns massor med andra böcker och filmer också, fråga så kan jag mer än gärna tipsa om det mesta när det gäller burlesk!

(Jag har inga bildrättigheter till bilderna i det här inlägget, jag har helt enkelt suttit och kopierat länkar på nätet) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar