1 november 2012

Intressant om sexism och näthat mot kvinnor. Läs!

Ramlade över denna välskrivna krönika. Läs!

Jag borde inte tala, jag borde inte skriva

Här är videoklippet som nämns.
Gillard labels Abbot a misogynist

Hittade sedan denna ledare på Aftonbladet, som berör ett liknande ämne.
Beatrice Ask måste agera mot näthatet

Att läsa Katrine Kleios krönika och att läsa om nätmobbningen av Amanda Todd gör mig uppriktigt rädd. Vi har alltså inte kommit längre än såhär i vårt samhälle.

Vad skulle hända om jag blev en offentlig person, med tanke på vad så många offentliga kvinnor får stå ut med? Jag är kvinna och jag gör alla fel. Jag uttalar mig feministiskt, jag är högljudd, jag är vid tillfällen lättklädd offentligt. Och återigen så vägrar jag skämmas eller skrämmas till att sluta med något av dessa. Sexism är inte kvinnors fel. Det är inte vi som ska sluta ta plats, höras och synas. Det som är skrämmande är att det år 2012 fortfarande finns personer som uttalar sig kränkande om kvinnor i det offentliga rummet, av den enkla anledningen att de är kvinnor. Och det är läskigt att det verkar vara "okej'" att säga vad som helst på nätet. De som inte vågar ta debatten kan gömma sig bakom kränkande kommentarer helt anonymt.

Mobbning och sexuella kränkningar är ALDRIG okej. Inte i den verkliga världen och inte på nätet. Det borde inte behöva sägas, det borde vara självklart. Men sorgligt nog är det, år 2012, fortfarande inte så verkligheten ser ut.


XoXo / Linn




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar