17 december 2012

Det här med att bli vuxen / En kärleksförklaring

I min lilla drömvärld hade jag trott att mitt tjejgäng, "SMMM"-brudarna som blev helt oskiljaktiga under gymnasietiden, alla skulle återförenas i jul och fira nyår ihop så som vi brukat göra varje år. (Vi är nämligen nästan alla utflyttade från Umeå på obestämd tid och spridda över världen. Just nu bor faktiskt alla utom en i Sverige dock, bara det är ganska fantastiskt!) Men jag har missat en detalj. Vi är inga gymnasiekids längre. Och alla är inte lika lösdrivande som jag som har riktigt skoljullov, är singel och jobbar lite när jag kan. Folk har jobb, fasta förhållanden, studier och annat. En blir kvar i Lund över hela julen, en annan i Göteborg och en åker tillbaka till Stockholm redan dagarna efter julafton. En som i vanliga fall är bosatt i Oslo kommer hem men kan inte fira nyår med oss och en av Umeåborna har andra planer med sin karl på nyår. Det innebär att vi på nyårsafton kommer att vara max tre av åtta samlade. Jag kan inte minnas en nyår på i alla fall fem år då vi inte varit nästan alla.

Det är bitterljuvt att inse att vi har blivit vuxna på riktigt. Vi har annat för oss än att sitta och fika och dela djupa och ytliga tankar i timtal på Waynes i Umeå, dricka för mycket vin och dansa för vilt, plugga på gemensamma skolarbeten (dvs. sitta och diskutera våra kärleksproblem). Men de gånger vi ses är vi precis lika nära, lika vilda och lika vackra som vi alltid varit.

En bild från i somras då en stor del av gänget kom och bodde hos mig i några underbara dagar!

Lite kul är det dock att börja gissa... Vem kommer bli först att skaffa sig ett fast akademikerjobb? Vem kommer att få barn först? Gifta sig först? Och vem kommer att bli sist med att klippa sig och skaffa ett "riktigt" jobb (inte så svårt att svara på, lutar väl åt att det bli jag med tanke på mitt karriärval...) Nåväl.

Det viktigaste är inte hur vuxna vi blir eller hur ofta vi ses, det viktigaste är att vi älskar varandra oavsett hur många mil vi än har emellan oss!

XoXo / Linn

1 kommentar: