2 februari 2013

Gå inte ensam hem, det finns så många galningar

På väg hem sent på natten smyger sig tankarna på. Nyckeln hålls i ett stadigt grepp i ena handen, larmet i den andra. Bara utifall att. Jag möter en och annan på vägen från tunnelbanan, och hör hur någon skyndar på stegen bakom. Trots att jag "vet" att det inte är någon fara så höjs pulsen automatiskt och jag ökar på mina steg. När jag hör honom närma sig stannar jag och böjer mig ner för att "fixa till skosnörena" för att låta honom gå förbi mig så jag slipper ha någon bakom mig.

Istället för att lära tjejer hur de ska hantera situationen OM det skulle inträffa något lär vi tjejer att passa sig. Inte gå ensamma när det är mörkt, inte ha för utmanade kläder, inte flirta för uppmanande. Istället för att lära tjejer att slåss och bråka om någonting skulle hända lär vi dem att akta sig. Skulden är fortfarande vår att bära, och den är tung.

Men jag vill inte behöva vara rädd när jag går hem själv på natten. Jag vill hellre veta vad jag ska göra för att försvara mig, om jag någon gång skulle behöva försvara mig, istället för att vara rädd för hjärnspöken man fått med sig från barnsben. Det finns många galningar, ja visst. Men det hjälper inte att gå runt och vara rädd.

Killen som skyndade sig ikapp mig ville fråga om en cigarett.

XoXo / Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar