3 februari 2013

Myshelg och Mello!

Jag är jätteförkyld, så jag har försökt ta det lugnt i helgen. Igår var jag hos min vän Emeli och såg Melodifestivalen och åt tacos, det var hemskt trevligt! Med tanke på att förra årets festival höll förvånande hög kvalité hade jag ganska stora förväntningar på årets Mello. Jag smygälskar hela spektaklet. Men ja... De hade helt klart svårt att toppa förra året. Vem skrev egentligen manuset och de lama skämten? Tur att Gina är en fantastisk programledare, älskar henne! Danny var kanske inte en fantastisk programledare, förståeligt om man är lite nervös i hans sits, men ojoj, så fort han tar ett steg eller en ton..! Man bara smälter över hans sammetsröst och snygga wailningar. Dessutom är han så fruktansvärt snygg!

Okej, nog med kärleksförklaringarna. Bidragen var ju helt klart sisådär. David Lindgren, som jag verkligen gillar, hade ett mycket svagare bidrag än förra årets hit "Shout it loud" och dansade så mycket att han inte riktigt orkade hålla pitchen uppe i sången. Plus dock för schysst dans! Men efter att artist efter artist sänkt kvalitén blev hans bidrag plötsligt jättebra i jämförelse. De enda som var intressanta överhuvudtaget tyckte jag var David och Yohio. Yohio tycker jag är en riktigt cool, egen, androgyn varelse med rockband, fyrverkerier och en outfit som minde om Ola Salos glansdagar. Den enda som verkligen hade en show värdig Melodifestivalen! Sen har jag hört bättre sånginsatser i mina dar, men hey, grabben är typ 17 år och världens stjärna med en helt egen grej som inte alls synts i mainstream-Sverige! Det är dessutom förståeligt om man bli en aning spänd när man plötsligt har miljoner i publiken.

Annars var det sömngångarvarning på mycket. Cookies N Beans (vilket namn på ett band!) var väl okej men hade en fruktansvärt hes sångerska vilket var synd. (Va)JayJay (Ett av mina favoritsmeknamn på ja... ni vet) hade en himla cool låt med snygg Bond-feeling, men var ju verkligen ett sömnpiller själv. Jag hoppas på att nån gång få höra en schysst cover av låten!

Anna Järvinen... ja. Finns säkert något vackert i allt detta svårmod men det tilltalar inte mig. Och gosa gosa gosa gosa gosa gosa gosa gosa gosa gosa ska vi väl inte ens tala om. Säkerligen årets barnfavorit dock! (Och jag vet att jag kommer hoppa runt på ett dansgolv i sommar, improvisera fram en egen variant på handdansen, sjunga med för full hals och hatälska det svängiga beatet och den imbecilla texten. Kan fortfarande, 24 timmar senare, inte få refrängen ut ut hjärnan.)

Favoriten var dock den hysteriska saxofonen över ett lamt försök till partydänga med två 40-åringar som hoppar runt och sjunger att de fortfarande är barn. Svängigt värre.

Tack Sverige för att ni hade vett att skicka vidare rätt bidrag! Björkman, vi hoppas på bättre lycka nästa vecka!




Idag har jag varit och sett en mycket bra show på skolan med Yrkessångarna! Samtliga hade definitivt gjort sig bättre i Melodifestivalen än många av gårdagens bidrag. En dag kanske vi får se någon av dem där. Allihopa är grymma sångare och några av dem är såna jäkla stjärnor!




XoXo / Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar