11 mars 2013

Kvinnorna i mitt liv

Egentligen borde det här inlägget kanske ha skrivits i fredags, men alla dagar är väl en bra dag att fira kvinnor på?

Förra året på internationella kvinnodagen hyllade jag min farmor, faster och mamma. Idag skulle jag vilja skicka en extra hyllning till några andra fantastiska kvinnor som är mig mycket kära.

Mitt Umeågäng. Alla gånger vi gråtit och tröstat varandra, skrattat åt sånt som bara vi förstått, pluggat hårt, festat (Jag säger bara Höjdpunkten, Obbola, vattenpipa, spinningcykel, billig öl och sliskig cider, nyår, midsommar, festivaler, otaliga kvällar på dansgolvet på nån klubb  i Umeå, Oslo, Stockholm, Göteborg, Lund eller var som helst. "Äre nåt jag kan så är det att shakea!"). Så många gånger vi hjälpt varandra genom kriser, funnits där, pratat ut och lyssnat. Så många smarta och kloka saker som sagts om allt från pojkar till politik till livet i stort. Så många mil vi haft emellan varandra så länge, och ändå är det ändå alltid lika mycket vi när vi ses. Jag vet ärligt talat inte vem jag hade varit utan er och jag älskar varenda en av er oavsett var ni är i världen!



De senaste åren har jag också haft turen att få nya vänner som kommit att betyda lika mycket för mig.

Jihå är ett sånt energiknippe som man blir lycklig bara av att tänka på. Vi tankar varandra med oerhört mycket energi och glädje bara vi pratar i telefonen, och ännu mer om vi ses. Vi klickade direkt för några år sedan och det finns en självklarhet i vår relation. Vi bara gillar varandra helt enkelt!



Bea mötte jag på min tid på Hola Folkhögskola i Norrland. En grymt begåvad rockbrud och cirkusfreak med mycket stort hjärta. På många sätt har hon blivit lite som en extra lillasyster för mig, eftersom vi bott ihop och levt så nära inpå varandra och hon betyder massor för mig.




Mika och jag fann varandra först för ungefär ett år sedan, genom burlesken och The Amazing Knicker Kittens som vi båda var delaktiga i. Först tänkte jag att ja, hon är en trevlig och cool tjej som är kul att hänga med och gå ut och dansa med. Ju mer jag pratade med henne och ju mer vi umgicks, ju mer insåg jag att hon var så sjukt mycket mer än så. Vi har samma åsikter om det mesta och hon är både så  smart och så varm! Det är oerhört givande att prata med henne och hon representerar verkligen den typen av kvinna som har ett kick-ass utseende och ett ännu mer kick-ass skarpt intellekt och kreativ begåvning.



Jag har och har haft massor med fler fantastiska kvinnor runt mig. "Artistskolangänget" som gjort många kvällar i Stockholm mycket bättre. Thilini och Elin, som flänger runt världen och förlovar sig och vad de nu gör så att vi inte lyckas ses på år och dar. Från Hola-tiden kommer jag aldrig att glömma fina Kristina, som är den förutom Bea som jag faktiskt lyckas träffa ibland, glädjepillret Hugo (Malin) och Evelina med det vilda röda håret och en enorm skådespelartalang och stor klokhet. Sedan vill jag också nämna Emmy som trots att vi glidit ifrån varandra var min första riktiga bästa vän som betydde oerhört mycket för mig under högstadiets speciella och krångliga tid.

Jag skulle nog kunna sitta här hela kvällen och rabbla kvinnor som har fina egenskaper och som på ett eller annat sätt berört mig genom livet, men jag ger mig där. Måste ägna lite tid åt mina teatermonologer och disken... Kontentan är i alla fall den att KVINNOR ÄR FANTASTISKA.



XoXo / Linn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar