25 mars 2013

Vart är kärleken?

Det borde vara självklart att man ska få älska vem man vill och visa det för hela världen. Men så ser det inte ut i verkligheten. I Uganda riskerar homosexuella dödstraff eller långa fängelsestraff . I vårt grannland Finland får man fortfarande inte gifta sig med någon av samma kön.

Samtidigt bara växer rasismen. Ingen har väl missat händelsen med bussföraren till som delade upp passagerarna efter hudfärg?  Och Sverigedemokraterna är det TREDJE STÖRSTA PARTIET i Sverige idag.

Under tiden, på andra sidan havet, stödjs två våldtäktsman som släpade runt på tjej, våldtog henne och dokumterade övergreppen av en fotbollsälskande stad och media som beklagar dessa unga grabbars förstörda liv och karriärer. (Steubenville).

Skevheten blir bara tydligare, allting lutar mer och mer och de grundpelare jag är uppfostrad med är inte självklara. Allas lika värde, att man inte får göra varandra illa, att kärlek är det viktigaste och att man måste vårda sina relationer t.ex. Ibland vill man ge upp och bara lägga sig och grina.

Mitt i allt detta måste jag bara få motbevisa mig själv en sekund och gratulera min vän Thilini Mensah och hennes nyblivna man Sam Mensah. De gifte sig lördagen den 16:e mars med bara den närmsta släkten på plats och jag hoppas verkligen att jag kan närvara på den bröllopsfest som de planerar att ha i sommar!

För kärleken är fortfarande starkare. De enda som kan vända utvecklingen är vi. Det enda vi kan göra är att älska mer för att ge hatet mindre plats och alltid ta fighten, alltid bry oss. Så länge det finns liv finns det hopp.


XoXo / Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar