15 maj 2013

En riktig våldtäktsman

"Få män skulle väl gilla att höra rakt ut att de är ointelligenta varelser vars hjärna kan sättas ur spel så fort blodet rusar till penis eller som kan begå de mest ologiska och fruktansvärda handlingar bara för att de är upphetsade. 

Men det är den bild av mannen som indirekt förmedlas av det svenska rättsväsendet, av media och folk i allmänhet. Det finns ännu idag en föreställning om mannen som går omkring som en krutdurk som kan explodera bara provokationen eller retningen är den rätta. Myten om alla män som potentiella våldtäktsmän, om man så vill.

Personligen kan jag inte förlika mig med den bilden - trots alla de gräsligheter och brott som jag vet att män begår mot kvinnor.
Därför är det alltid med dubbel sorg jag möter män som tycker att kampen för jämställdhet inte berör dem själva. De män som fnyser åt de som vill ändra på könsmönstren accepterar samtidigt bilden av sig själva som osjälvständiga djur, slavar under sina lustar och drivkrafter. 

Det är inte de som kämpar för jämställdhet som kallar män för grottmänniskor, de är de män - och kvinnor - som hävdar att "män är sådana, de kan inte hjälpa att de beter sig på ett visst sätt när de blir kåta". 

- Ur "En riktig våldtäktsman" av Katarina Wennstam. 

En av mina husgudinnor. Hon är så jäkla bra. Läs allt hon har skrivit, romanerna är helt fantastiska också!

XoXo / Linn




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar