29 oktober 2013

Ett nej är ett nej, vänligen visa respekt och försök inte tjata till dig ett kanske.

Ska man verkligen behöva värja sig?

Jag var ute med en tjejkompis i helgen. Båda två hamnade i situationer på olika håll där vi blev tvungna att mer eller mindre värja oss. Nej tack räckte tydligen inte. Nej, jag vill inte ligga med dig. Nej, jag vill inte hångla med dig. Nej, jag vill inte följa med dig upp och dricka te och prata. Jag vill hem och sova. ENSAM. Det spelar ingen roll att du övertygar mig om att du är en bra kille, eller att inget kommer att hända mellan oss. Säger att jag självklart får sova på soffan om jag vill. Jag är inte intresserad, jag bara hamnade i den här situationen på grund av olika omständigheter och nu vill jag åka hem.

Är det så konstigt att det begås många våldtäkter när ett nej tydligen inte tolkas som ett nej utan som ett kanske? När man trots ett nej tack fortsätter tjata? Vad det nu än må handla om, sex, hångel eller något annat.

Hade någon av oss varit mer berusade, hade vi då låtit oss övertalas och haft sex trots att vi kanske egentligen inte ville?

Jag har varit med om att en kille tjatade i TRE timmar. Jag var på efterfest med några musiker och en tjejkompis och hennes kille. Jag följde med mest för hennes skull och hade förvisso trevligt, men det första som hände när vi mötte upp killarna var att en av dem direkt började stöta på mig och betedde sig sen mer eller mindre som ett plåster resten av kvällen. Vi badade bubbelbadkar i omgångar på efterfesten och hade väldigt trevligt. Jag och denna kille hamnade sen ensamma i bubbelbadet. På detta följde alltså timmar av övertalningsförsök, verbala såväl som fysiska. Självklart, hade jag varit helt ointresserad, känt mig rädd eller kränkt hade jag såklart gått därifrån. Men emellan övertalningsförsöken som kom nu och då så hade vi väldigt trevliga diskussioner om allt möjligt. Och jag var trots allt smickrad över att denna kille var så oerhört fascinerad av mig. Ett par timmar senare när min kompis och hennes kille skulle gå var jag blöt i håret och klädd i lånade kläder och hade ingen lust att bege mig ut i kylan. Så jag bestämde mig för att sova över, och förstod naturligtvis vart det hela skulle sluta.

Jag bara undrar, är man verkligen nöjd efter att ha lyckats övertala en tjej med alla tillgängliga medel och tjatat till sig sex? Vill man ligga med någon som säger att hon inte är attraherad av en? Tydligen. Han fick ju som han ville, en seger som jag inte är nöjd att jag gav honom eftersom han på morgonen erkände att han ljugit för mig när han svarat nej på min fråga om han hade flickvän.

Men nåväl, som jag brukar säga; Shit happens when you party naked. Jag ångrar, som jag tidigare sagt, ingenting. Men jag har lärt mig att inte gå med på saker och att vara kräsen med vilka jag blir intim med. Som en väldigt vacker man en gång sa så ska man nog vara lite försiktig med vilka man delar energi med. Man påverkas av alla människor man har runt sig, och är man så nära en person som man av naturliga skäl är med någon man ligger med så menade han att man får se upp så att denne inte drar ner ens positiva energi med negativ. Det kanske låter flummigt men är väldigt logiskt tycker jag.

Och man ska alltid, alltid lita på sin magkänsla.

Varken jag eller min vän gick med på något vi egentligen inte ville. Vi sa nej både första och tionde gången. Men när vi pratade i telefon om det dagen efter så kände jag att det kanske inte är så himla förvånande att det begås så många våldtäkter trots allt.

Det borde verkligen inte vara så svårt att ta in. Ett nej är ett nej. Vänligen visa respekt och försök inte tjata till dig ett kanske. FATTA.

XoXo / Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar