23 december 2013

Var ärligt mot mig, jag kan ta det.

Jag har idag diskuterat män som slutar höra av sig med männen på mitt jobb. Jag vaknade lite ledsen imorse och funderade på väg till jobbet över vad det är jag saknar. Sen insåg jag att jag blivit dissad ett antal gånger det senaste halvåret. Inte så konstigt om jag är lite ledsen i magen.

Mina kollegor hävdade att män generellt är konflikträdda och rädda för att behöva försvara sina beslut, och att det därför är enklare att helt enkelt sluta svara på sms. Eller att de är rädda för att tjejen ska bli helt flippad om man säger att man inte längre är intresserad och börja stalka killen för att de inte kan ta ett nej. Det senaste låter i mina öron ganska otroligt om jag ser till de kvinnor jag har runt mig, och snarare som ett utspel av det manliga egot.

Ja visst, man förstår piken. Om någon slutar svara är denne helt enkelt inte intresserad. Men alla som någon gång gått runt och undrat över varför en person plötsligt är okontaktbar kan kanske hålla med om att det är bättre att veta vad som gäller istället för att fundera. Har det hänt något? Har jag gjort något fel? Eller har mitt senaste sms inte kommit fram så att han/hon tror att det är jag som slutat höra av mig?

Det är så mycket lättare för alla om man visar lite stake (Sidospår; lustigt att alla sätt att uttrycka mod som jag kommer att tänka på är kopplat till det manliga könet. Visa lite stake, grow some balls, var en man etc.) och är ärlig. Vill du inte fortsätta dejta, säg det. Har du tappat intresset för någon du tidigare visat intresse för, säg det. Vill du avsluta en sexuell relation, säg det. Skicka ett sms eller vad som passar dig bäst, men säg något. Vänligt men tydligt. Självklart är det alltid svårt att behöva göra någon ledsen, men ärlighet vara verkligen alltid längst och underlättar för alla.

Här kommer några förslag om man tycker att det är svårt att formulera sig.

"Hej! Du är verkligen en toppentjej/kille, men jag känner inte att det här känns rätt och därför tycker jag tyvärr inte att vi ska fortsätta dejta längre. Ta hand om dig!"

"Hej! Pga yttre omständigheter i mitt liv så kan jag tyvärr inte fokusera på någon annan än mig själv just nu. Jag är ledsen om jag gör dig besviken. Du kan självklart höra av dig om det är något, men jag kan tyvärr inte berätta mer om min situation. Hoppas att du mår bra i övrigt, sköt om dig!"

"Hej, jag har börjat träffa någon och kan därför tyvärr inte ha en KK just nu. Du är en grym person och jag hoppas att du har det jättebra! Kram"

Det behöver inte vara så svårt. Självklart kan den andra personen bli jävligt ledsen. Självklart kan det hända att du får ett förbannat sms tillbaka eller blir uppringd av någon i tårar. Men förhoppningsvis tas det emot med ett visst lugn, eller så kanske det helt enkelt bemöts med tyst acceptans. Kanske går ni båda och tänker att det inte känns rätt men ingen vågar vara den som är ärlig?

Jag tycker att även om man bara har träffats någon gång, eller om det är en enbart sexuell relation, så kan man visa respekt nog att säga vad man tänker. Vänligt men tydligt, ärligt men välformulerat.

Jag har idag gjort en lista på män som antingen sårat mig eller bara dissat mig genom att sluta höra av sig det senaste året. Det blev några namn som jag har strukit över med en svart penna, för att markera att jag inte vill låta dem ta upp mer energi eller utrymme i min hjärna. Jag är inte arg på någon av dem men jag har lagt ner en betydande del tankekraft åt att fundera över dessa män. Nu vill jag hellre lägga den energin på de människor som faktiskt vill ha den.

XoXo / Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar