4 juni 2015

Att vara kvinna. I Sverige. Idag.

Vad jag önskar att varje tonårsflicka fick upptäcka och lära känna sig själva, lära sig att älska sin kropp och sitt väsen. Få hitta sin egen sexualitet och utforma den på sina egna villkor. Göra en trygg sexuell debut. Gå igenom det svåra i att växa upp utan att dessutom kvävas av alla de krav som ställs på flickor och kvinnor idag.

Vårt offentliga rum tapetseras med bilden av den perfekta kvinnan. Den perfekta kvinnan är smal, har lagom stora bröst. Är Beach Body ready, närsomhelst. Redo med rakade ben, lagom solbränna och lagom vältränad kropp. Hon är sexig, men aldrig provokativ. Inte en egen sexuell varelse utan ett objekt, till för att sälja. Hennes kropp är bara ett objekt för kvinnor att mäta sig mot, ett photoshoppat ideal som ALDRIG går att uppnå. Hon är ett objekt för män att åtrå, visa unga killar hur de ska uppfatta en perfekt kvinna.

En oerhört ensidig bild. Vi ser ju alla så olika ut. Men det speglas inte. Inte tillräckligt ofta.

Det är inte konstigt att så många mår så dåligt. Vart är det riktiga livet? Där man får svettas, dansa för intensivt, skratta för högt, prata för mycket. Ta PLATS: Med sin kropp. Älska den, hylla den.

På burleskscenen gör vi precis detta. Vi provocerar. Vi är sexuella, men aldrig någonsin som passiva objekt. Vi badar våra eventuella celluliter, valkar och små bröst i glitter. Vi tar våra vackra, unga, äldre, släta, 'imperfekta' eller 'perfekta' kroppar upp på en scen, visar upp dem, skakar våra kvinnliga attribut  som om det gällde livet och TAR PLATS.

För det spelar ingen roll hur perfekt kropp en kvinna än må ha i betraktarens ögon. Det måste vara oerhört få kvinnor som aldrig känt sig osäkra i den, letat fel på den.

Jag kommer aldrig acceptera att detta är sakernas tillstånd. Jag tänker ställa mig på scenen och älska min kropp och hoppas kunna förmedla lite av min livsglädje till betraktaren. Jag vill förmedla stolthet i det vackra i att vara kvinna. Om EN enda kvinniska ser detta hos mig, på eller av scenen, och inspireras, då har jag lyckats.

Vi är många som vågar bråka tillbaka. Mot en ensidig bild av kvinnor. Mot en ensidig bild av kvinnlig sexualitet. Mot ett samhälle som än idag gynnar män framför kvinnor. Men det går långsamt. Alldeles för långsamt.

Jag önskar så innerligt att jag kunde förmedla till alla unga flickor hur oerhört vackra de alla är, på sitt sätt. Det är helt fruktansvärt att så många kvinnor ägnar så mycket tid åt att hata sin kropp. Leta fel på den i spegeln. Så mycket lidande som går åt i onödan, när vi har så mycket viktigare saker att fundera på än om våra bröst är snygga eller inte. Hur vi ska krossa patriarkatet till exempel.

Att vara kvinna är
Att få lägre lön
Arbeta mer
Bli bedömd för sitt yttre

Att vara kvinna är
Att bära oerhörd inre styrka
Känna glädjen i systraskap
Att ha ett hjärta oändligt kapabelt till att älska

/ Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar